söndag 28 juli 2013

Habanero BBQ

För ett par dagar sedan hittade jag Jonas Crambys bok 'Texmex från grunden' på biblioteket. I den hittade jag en beskrivning på barbeque och ett recept på en rub för ändamålet. Rubben tycktes sakna lite hetta, så jag bytte ut en tredjedel av paprikapulvret mot hemmagjort habaneropulver. 7 timmar senare fick jag en mycket trevlig belöning. Eftersom jag inte hittade råsocker så använde jag farinsocker, som jag gissar är en råare och mera oren produkt än vanligt strösocker. Boken är för övrigt ett mycket bra köp om man är intresserad av vällagad och enkel mat. Här kommer receptet, så som jag gjorde det.


1,5 kg fransyska och en del tofu gneds in med nedanstående rub. Rubben gjordes genom att alla ingredienserna blandades och maldes tillsammans i en mortel.

1 dl farinsocker
1 dl strösocker
1/2 dl (25 g) paprika-pulver
1/4 dl (10 g) habanero-pulver
1 1/2 msk (30 g) salt
1 1/2 msk (15 g) vitlökspulver
1 msk (7 g) svartpepper, finmald
1 msk (6 g) ingefärspulver
1 msk (9 g) lökpulver
1 tsk (2 g) rosmarin


Köttet lades på grillen och röktes med alspån vid 120°C i tre timmar. Därefter lade jag in det i aluminumfolie och fortsatte ytterligare 4 timmar. Efter att köttet fått stå en stund drog jag isär det med två gafflar. Det blev mycket lyckat med hettan tillsammans med den söta rubben och den dova röksmaken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar