söndag 23 mars 2014

Anläggning av humlegården

För ett par veckor sedan beställde jag några olika sorters humle från England. Denna gång var det inte humlekottar eller pellets utan rotbitar för att peta ner i marken hemma i trädgården. Jag ville ha en blandning av olika användbara sorter och valde därför två tyska, en amerikansk och en engelsk. De är Hallertau, Perle, Cascade samt Target.


Eftersom humle är något av ett svårbemästrat ogräs som har ett notoriskt rykte för att sprida sig dit man inte vill, valde jag att odla dem i stora 90 L murarbaljor. Trädgården har redan lite av att humle-problem och det vill jag inte öka på.


Planen är att fästa öglor längst upp på störarna och låta humlen klättra längs rep som är fästade i öglorna. Vad jag känner saknas är någon gammal svensk kultursort. Under våren skall jag försöka får tag i Svalöf korsning 85, Mauritz för att råda bot på detta.
Nu återstår bara att se hur plantorna etablerar sig och hur smaken på kottarna blir i det skånska klimatet.

2 kommentarer:

  1. Spännande läsning! Informativ och inspirerande blogg.
    Vilket ställe i england har du beställt humlen ifrån? Willingham Nurseries?

    SvaraRadera
  2. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    SvaraRadera